Monday, June 6, 2011

kebun nenas cheq... ibuku..


 tanaman nenas berkelompok di kg bukit kecil chalok, setiu terengganu.
pekebun diberikan sebidang tanah untuk di usahakan tanaman nenas secara berkolompok... dapat free baja lagi.. Alhamdulillah bertambah punca rezeki penduduk kampung selain dari menoreh getah....





 





pok din dok ngangkut nenas ngan cheq... menantu kesayangan cheq... hehehe... dia jer la yg boleh di harap sekarang sbb dia dok kat rumah ngan cheq... lelain menantu dok jauh2.... alhamdulillah, ada gak orang boleh tengok dan jaga dia...

geram nengokkan buah nenas? sekarang musim kenduri kahwin, jd ramai leh yang menempah buah nenas ni.. tok peraih pun selalu datang cari buah nenas ni.... tp rasa cam murah sangat ler dorang ambik harga ngan orang kg kat sini... ermmm...


nifail.... anak sulung adik no 3... kaki bola... hari2 dok sepak bola.. tp tendangan dia memang kuat.. sakit wooo kalu kena kita... dan tendangan dia mmg tepat dan lurus... kecik2 dah tunjuk bakat semulajadi...
ni jalan menuju ke kebun cheq (ibu)... kami orang terengganu kebanyakkan panggil mak ngan panggilan cheq, kalau kat kelantan tu cheq di panggil untuk ayah)
 



cheq tengah mencari dan memungut buah nenas yang dah matang untuk di jual...
perkasa sungguh cheq ku ini...sure veen surrender..... badan veen dah tak kuat, kalah ngan mak..
   


Inilah mak kita... kuat sungguh dia mengangkat buah nenas.. umor dia dah 61 tahun beb! Alhamdulillah, Allah bagi dia kekuatan luar biasa.... dulu dia suka amalkan memakan "habbatus sauda"......

kalau ayah ada dlu dia yg seiring sejalan ngan mak.. sesama buat keje.. tapi sayangnya, dia tak sempat merasa buah nenas pertama dia... dia pergi meninggalkan kami semua untuk selamanya.. tp dia sempat menyuburkan kebun nenas... tak sampai dua bulan pemergiannya, nenas dah boleh dijual.. dan tak sempat merasa hasil peluhya...  Ya Allah, Engkau rahmatilah dan tempatkan ayahku di tempat yang terbaik di sisiMU
  


segar bugar dari ladang.... sebiji cuma RM1.20 sen jer dijual kepada tok peraih... tp campur ler buah besar ngan buah kecik... rasa nenas ni manis... kalau letak dalam peti ais lagi sedap...
 

No comments:

Post a Comment